« بررسی جنبه های بلاغیِ متونِ طنزآمیز روزنامه ی اطلاعات، به قلم کیومرث صابری»
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده زهرا رضایی
- استاد راهنما پروین گلی زاده محمود رضایی دشت ارژنه محمدرضا صالحی مازندرانی
- سال انتشار 1392
چکیده
طنز به عنوان یک گونه ی شاخص ادبی، همواره دست مایه ی شعرا و نویسندگان فارسی زبان قرار گرفته است. با آغاز مشروطه، این نوع ادبی به طور ویژه ای در خدمت روزنامه نگاری درآمد و به انتقال اهداف مشروطه خواهان کمک کرد. بعد از انقلاب شکوهمند سال 1357، بار دیگر منتقدان از طنز برای بیان مقاصد خود به شکلی گسترده استفاده کردند؛ از جمله ی کسانی که از این شیوه ی هنری بهره ی فراوانی بردند، کیومرث صابری فومنی (گل آقا)بود که مطالب طنزآمیز خود را تحت عنوان دو کلمه حرف حساب و به صورت ستون طنز در روزنامه ی اطلاعات منتشر می کرد. در این پژوهش، طنزهای این ستون که به طور خاص در دهه ی 60 و 70 نوشته می شد، از لحاظ زیباشناسی مورد بررسی قرار گرفته و نمونه های آن استخراج شده است و در پایان با آوردن جدول های آماری، گستره ی کاربرد هر یک از علم های بدیع، بیان و معانی در دو کلمه حرف حساب جداگانه بررسی شده است.
منابع مشابه
سبک کنایی «دو کلمه حرف حساب» کیومرث صابری فومنی
طنزهای سیاسی و اجتماعی در مطالعات تاریخ سیاسی و اجتماعی، و بررسی خردورزی و خردستیزی آبشخوری پرشور و خروش از عواطف انسانهای ظریف و حساس است. این گونة ادبی ابزاری مؤثر برای تحولآفرینی و اصلاح کژیها و ناراستیهاست. طنزهای اجتماعی و انتقادی را میتوان در پیوند با امر عقلانیت و بهنوعی جامعهپذیری و مشارکت در روند رو به رشد حرکت اجتماعی و مردمسالاری دانست. با بازشناسی طنز بهمنزلة گون...
متن کاملشگرد واژهسازی در «دو کلمه حرف حساب» کیومرث صابری
طنزنویسان صاحب سبک برای ایجاد طنز و روحیۀ تفکر انتقادی در بین مخاطبان خوشفکر و خوانندگان حرفهای متون ادبی، از شگردها و امکانات خاصی، خلاقانه بهرهمیبرند. یکی از امکانات طنزساز که از شاخصههای سبک کیومرث صابری نیز محسوبمیشود، واژهسازی و ترکیبسازی است. در این مقاله ابعاد مختلف این کاربرد را در «دو کلمه حرف حساب»های صابری بررسیکردیم. واژهها و ترکیبات ابداعی صابری را از دو نظر ساخت و معنا ...
متن کاملجنبه های بلاغی در شعر اخوان ثالث
در این مقاله به کاربرد بیان (مجاز ـ تشبیه ـ استعاره ـ کنایه) بدیع (لفظی و معنوی) و عروض (وزن و بحر) در اشعار اخوان ثالث پرداخته شده است که نشان میدهد هر یک از حوزههای شعری اخوان تا چه اندازه از آرایههای بیانی و بدیعی و عروض سنتی و کهن سود برده است. آنچه مسلم است بیشتر آرایههای به کار رفته در آثار اخوان آرایههای بیانی است و بعد بدیع لفظی و معنوی و سپس عروض. اخوان در حوزۀ عروض سنتی از اوزان ...
متن کاملبررسی طنزهای "دو کلمه حرف حساب" کیومرث صابری فومنی
طنزهای سیاسی و اجتماعی، در مطالعات تاریخ سیاسی و اجتماعی و بررسی خردورزی و خردستیزی، آبشخوری پرشور و خروش از عواطف انسان های ظریف و حساس است. از منظری دیگر این گونه ی ادبی ابزاری موثر برای تحول آفرینی و اصلاح کژی ها و ناراستی هاست. و طنزهای اجتماعی و انتقادی را در پیوند با امر عقلانیت و به نوعی جامعه پذیری و مشارکت در روند رو به رشد حرکت اجتماعی و مردم سالاری می توان دانست. با بازشناسی طنز به م...
15 صفحه اولسبک کنایی «دو کلمه حرف حساب» کیومرث صابری فومنی
طنزهای سیاسی و اجتماعی در مطالعات تاریخ سیاسی و اجتماعی، و بررسی خردورزی و خردستیزی آبشخوری پرشور و خروش از عواطف انسان های ظریف و حساس است. این گونة ادبی ابزاری مؤثر برای تحول آفرینی و اصلاح کژی ها و ناراستی هاست. طنزهای اجتماعی و انتقادی را می توان در پیوند با امر عقلانیت و به نوعی جامعه پذیری و مشارکت در روند رو به رشد حرکت اجتماعی و مردم سالاری دانست. با بازشناسی طنز به منزلة گونة ادبی تأثی...
متن کاملشگرد واژه سازی در «دو کلمه حرف حساب» کیومرث صابری
طنزنویسان صاحب سبک برای ایجاد طنز و روحیۀ تفکر انتقادی در بین مخاطبان خوشفکر و خوانندگان حرفهای متون ادبی، از شگردها و امکانات خاصی، خلاقانه بهرهمیبرند. یکی از امکانات طنزساز که از شاخصههای سبک کیومرث صابری نیز محسوبمیشود، واژهسازی و ترکیبسازی است. در این مقاله ابعاد مختلف این کاربرد را در «دو کلمه حرف حساب»های صابری بررسیکردیم. واژهها و ترکیبات ابداعی صابری را از دو نظر ساخت و معنا ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023